Leverer Geno på kundeløftene?
Tidligere i år sendte Geno ut en spørreundersøkelse til alle medlemmer. Målet var å finne ut hvordan vi ligger an med kundeløftene våre innen økonomi, tid, service og trygghet – og sammenligne med undersøkelsen i 2023.
.jpg)
I kundeundersøkelsen gir mange gir topp score på inseminørenes fagkunnskap og at Geno leverer konkurransedyktig genetikk. På bildet semintekniker Jone Fosse på Jæren i aksjon.
Foto: Peter Reppen-Gjelseth
Geno har som mål å skape de beste produktene til våre kunder, i tillegg til den beste kundeopplevelsen. Lykkes vi med dette? Hva mener kundene, som også er våre eiere? Dette ønsket vi å få svar på i årets spørreundersøkelse om kundetilfredshet.
Generell respons og demografi
Svarprosenten var lavere i år, sammenlignet med 2023. Men med 672 påbegynte og nesten 600 fullførte besvarelser, har vi likevel et brukbart grunnlag til å kunne legge vekt på resultatene.
Av de som har svart er det noen flere med andre raser enn NRF, sammenlignet med sist. Det er også litt flere som inseminerer selv. Fylkesfordelingen er lik som sist med flest besvarelser fra Trøndelag (23 %) og Innlandet (17 %). Majoriteten av de som svarte (73 %) har ren melkekubesetning. Halvparten har 21–50 årskyr og kun 3 % har over 80 årskyr.
Nytt i årets undersøkelse
Det ble tatt med noen nye tema i årets undersøkelse:
Avlsrådgiving: Ca. 50 % er fornøyd eller veldig fornøyd med tilbudet om avlsrådgiving. Én av tre er middels fornøyde. Av de som er lite fornøyd er det flest i fylkene Trøndelag og Innlandet. Vi må styrke tilbudet her, noe som det også jobbes med.
Arrangementer: Det er mange som ønsker flere fysiske samlinger med faglig innhold, gårdsbesøk og sosialt samvær. Underholdning, musikk og dans er ikke viktig. Det er også en del som foretrekker digitale webinarer ved at de slipper å bruke tid og penger på å reise.
Faste veterinærbesøk: Én av tre har tilgang. 26 % ønsker det, men får det ikke. Noen trenger det ikke.
Økonomi
De aller fleste mener Geno gir god informasjon om verdien av NRF-genetikken, men ikke alle hadde fått med seg denne informasjonen. Litt over halvparten (en liten økning fra sist) opplever økt lønnsomhet ved bruk av genetikk fra Geno, men 30 % er usikre på om produktene er verdt prisen. Her har vi rom for å bli tydeligere.
Tid og effektivitet
.png)
Figur 1. Det er få misfornøyde og mange som er godt til svært godt fornøyd med service og kundeopplevelsen innen de ulike områdene. Servicegraden hos hovedinseminør kommer særlig positivt ut i undersøkelsen.
Tilbakemeldingene er tydelige: Raske svar og punktlige leveranser verdsettes høyt. Produsentene finner informasjonen de søker etter raskt og effektivt. Av de som benytter sædbestilling via nettbutikk (drøyt 50 %), svarer de aller fleste at det er enkelt og effektivt.
Service og kundeopplevelse
Inseminørene får topp karakterer – igjen, men også servicen hos ansatte og kundesenter får god score. Geno sine digitale tjenester vurderes som brukervennlig hos de aller fleste. Buskap.no og genoshop.net benyttes ikke like mye som de andre nettsidene, men gode resultater også her.
Trygghet og tillit
Det er stor tillit til Geno sine produkter og inseminører. Mange gir topp score på inseminørenes fagkunnskap og at Geno leverer konkurransedyktig genetikk. Ut fra besvarelsene ser det ut til at en del ikke kjenner så godt til Geno og Tine sitt samarbeid om avlsrådgiving.
Total kundetilfredshet
På spørsmålet om hvor fornøyd du er som kunde i Geno totalt sett er det ingen endring fra sist. 83 % er fornøyde eller svært fornøyde med Geno. Det er stabilt – men vi vil jo at alle skal være fornøyde!
Sammenligning med 2023-undersøkelsen
Resultatene fra årets undersøkelse var generelt svært lik resultatene fra undersøkelsen i 2023. Selv om resultatene er bra så skulle vi ønske at det var en tydelig positiv utvikling i kundetilfredshet. Det betyr at vi må være enda mer målrettet i arbeidet fremover.
Viktige tilbakemeldinger
.jpg)
Takk!
Undersøkelsen gir oss verdifulle innspill.
Takk til alle som tok seg tid til å svare – dere hjelper oss i å bli bedre!